גלובס- תרבות דיגיטאלית

אמנות נשים ברשת​

אמנות נשים ברשת נשים בשנת 2001 מקבלות במה. יותר מכך, הם מקבלות אותה מוגבהת עם תאורה מצוינת, יופי של תהודה באולם ומחיאות כפיים בסוף, גם אחרי ההדרן. נשים, לפחות בשנים האחרונות, לא צריכות מחוך כדי לצאת מהבית ולא חייבות גבר לצדן, כדי להיראות בציבור. בעידן הנוכחי נשים יכולות גם ליצור, ולא רק ילדים אלא אמנות עכשווית ובועטת.זה לא בגלל ה"פמיניזם הקיצוני" שלי, גם בלעדיו לא ניתן לתור אחר אמנות ברשת בלי להיתקל באתרים המוקדשים לנשים בלבד. אתרי אמנות נשים צצים כפטריות אחרי הגשם ורובם ככולם מוקדשים ליצירות של אמניות מתקופות שונות ופרשנויות לגביהן.לרוב הגלריות המתעסקות באמנות נשים אין יומרה פמיניסטית כבדה. הן מציגות את יצירות האמנות בסדר כרונולוגי או לפי שמות היוצרות. הדבר היחיד המודגש הוא החלוקה המיגדרית, שסוגרת את הדלת לכל היוצרים בעלי המין השני ופותחת עין לעולם היצירתי הנשי, המרשים בגודלו. "ארכיון ווארו" הוא גלריה מרשימה בגודלה של אמנות נשים. לכל יוצרת יש עמוד משלה בו מוצגים, בנוסף ליצירות, גם פרטים אישיים על היוצרת, ביוגרפיה ואמירה אישית שכתבה בעצמה. עוצמו של האתר הוא במגוון סוגי האמנויות שהוא מציג. ניתן למצוא ב"ווארו" אמנות דיגיטלית, צילום, אמנות גראפית ווידאו יחד עם אמנויות קלאסיות כמו ציור ופיסול.גם ה"מוזיאון הלאומי לאמנויות נשים" בוושינגטון לא שכח להתחבר לרשת. אתר המוזיאון מכיל ציורי נשים מימי הרנסנס ועד היום, המסודרים לפי תקופות היסטוריות. ה"סיור המודרך" באתר, מתבצע על ידי סרטוני וידאו (בטכנולוגיית "פלאש"), שנותנים סקירות קצרות על היצירות המובחרות באתר. בנוסף לארכיון העשיר, האתר מציג גם תערוכות של יוצרות עכשוויות, כמו למשל, ג'ולי טיימור. טיימור היא יוצרת מתחום עיצוב תיאטרון ותערוכתה העכשווית באתר היא של תפאורות מהצגות בברודווי כמו "מלך האריות".אתר כרונולוגי נוסף לאמנות נשים מימי הביניים ועד היום הוא שמכיל גם לינקים לגלריות ואתרים נוספים הקשורים לנשים."היכן שהאמנות והטכנולוגיה נפגשות" זאת הכותרת של אתר הגלריה הפרטי של שרי. שרי, אמנית דיגיטלית בעצמה, יצרה באתר אסופה נאה של אמנות ויזואלית וסיפורים קצרים, כולם כמובן, נוצרו בידי נשים. .בנוסף לאתרים הממוסדים, ניתן למצוא גם אתרי אמנות נשית מסוג אחר. כאן כבר אפשר להשתולל עם הדמיון וליהנות מההיצע המדהים של האתרים הלא קונונציונליים ברשת.אתר "גורילה גירלס" מכיל תערוכת פוסטרים עם מסרים פמיניסטיים במיוחד. האתר יוצא עם קמפיינים משעשעים למען "עניינים" פמיניסטיים. לדוגמא, מסר ל"גברים בעלי אובססיה לגוף הנשי" שעובר על ידי תמונת דוגמנית עירומה בעלת ראש גורילה שעיר.אתר אחר פונה לנשים אמניות שהן גם אימהות במשרה מלאה. בכל חודש נבחרת באתר "האמא האמנית של החודש" ובנוסף, האתר מציע מגוון פתרונות, עצות וטיפים לאמנית האימהית הסובלת מחוסר זמן לטיפול ברך הנולד.  לבסוף, אם גלשתם את עצמכם למוות כדי למצוא ברשת אמנות נשית ולא באתם על סיפוקכם, תמיד אפשר לפנות ל "פמינה", מנוע חיפוש בנושאים נשיים בלבד. מי שחשקה נפשו במידע נשי במיוחד ובעיקר, באמנות נשית, ימצא שם את מבוקשו. ואם יש מישהו שמחפש אמנות אחרת מכל סוג שהוא?טוב, יש כמה מוזיאונים בארץ שישמחו לתת לכם לבקר בין המסדרונות, אני נשארת מול המסך.​

אימפריית החושים​

אדם מזוקן, לבוש גופיה ותחתונים עובר בתוך מבוך לצלילי גיטרה בס. הוא מתקדם לאט בין קירות האבן הלבנים, עובר שוב ושוב באותם מסדרונות ארוכים, הלוך וחזור, במשך שלוש דקות...קאט. שם הסרט: "אבדון", היוצר: גרי היל."הווידאו הרג את כוכבו של הרדיו" טוען השיר המפורסם ואכן, אי אפשר להתפלא שאת מקום הרדיו, שמגרה חוש אחד בלבד, תפס הווידאו שמשלב פס - קול עם תמונות נעות ומגוון רחב של נושאים.אמנות הווידאו (ווידאו ארט) התחילה לשגשג באמצעות רשת האינטרנט. קודם, כמובן, כמעט ולא הייתה אפשרות להפיץ אותה ועוד יותר מכך, לחוות אותה בבית עם כוס קפה וסיגריה. אמנם, כבר בסוף שנות השבעים החלו אמנים לייצר סרטונים קצרים של תמונות נעות, אבל האינטרנט נתן לתחום אמנותי זה את הדחיפה העיקרית. כיום, בעידן האינטרנט המהיר, הנגישות לסרטוני הווידאו הקצרים גבוהה, המגוון עצום וכל אחד יוכל למצוא שם משהו לטעמו.עידן האינטרנט פתח דלת גם ליוצרי הסרטונים. היום, יכולים היוצרים לשלב צבעים ואנימציה בסרטים ללא מאמץ, להוסיף ולהוריד פריימים ב ”cut & paste” ולהשתמש בעוד מספר רב של אמצעי עריכה חדשניים.סרטוני הווידאו אינם המחשה של עלילות מורכבות כמו בקולנוע, ההפך, הם נותנים רק טעם, תחושה, רגש או רעיון ולעתים קרובות מוסיף שמם עוד נופך לסיפור ונותן מסגרת רעיונית לתמונות הנעות ולפס הקול הקצרצר. האמנות מבוססת לרוב על קטעי וידאו שלעתים משולבים בהם תמונות סטילס, מילים או צבעים.המוזיאון הראשון שהכיר בווידאו ארט כאמנות הוא מוזיאון גוגנהיים במנהטן. המוזיאון פתח סניף בסוהו בעיר, שהוקדש כולו לאמנות הווידאו. קירות המוזיאון צבועים שחור ומכילים בתוכם תערוכות שונות, שמוקדשות רובן ככולן, לאמנות הווידאו. אחת התערוכות מציגה מסכים לבנים, המסודרים בזה אחר זה ועליהם מוקרן סרט של גלי ים, שמתנפצים אל החוף. לתערוכה מתלווה פס קול של רעשי גלים וציוץ ציפורים.תערוכה אחרת מכילה עשרות מסכי טלוויזיה שבהם מוקרנים סרטונים של פיות של אנשים, רק פיות ולשונות או חדר שעל קירותיו רצות אותיות צבעוניות מן הרצפה עד התקרה, בפונטים וגדלים שונים. והמסר...אינדוידואלי לצופה.סרטוני הווידאו המוקרנים על הקירות או על מסכים גדולים, נותנים למבקר במוזיאון תחושות שונות שקשה לחוות דרך מסך המחשב, אך גם מוזיאון גוגנהיים כבר מציג את תערוכותיו המתחלפות באתר המוזיאון באינטרנט.אתרי וידאו אחרים משלבים לרוב בין סוגים שונים של סרטונים אמנותיים. אפשר למצוא סרטי אנימציה קצרים לצד סרטונים בשחור לבן, כאשר לכולם יש אמירה שמסתתרת מאחורי התמונות ופתוחה לפרשנות אישית של הצופה.אתר מיוחד ושונה מעט מאתרי אמנות הווידאו הרגילים הוא "אנטיאיי" (anteye.com) . האתר מכיל ספריית סרטוני ווידאו עשירה, שמסודרת לפי קטגוריות: קומדיה, תעודה, אנימציה ופעולה. רוב הסרטונים ארוכים יותר מסרטוני הווידאו הממוצעים הקיימים ברשת (עד 15 דקות במקום 4 דקות בסרטונים רגילים) וגם איכותיים יותר. יתרונו הגדול של האתר הוא, שאין צורך להוריד את הסרטונים ואפשר לצפות בהם דרך חיבור לאתר בלבד.אחד מהסרטים החדשים באתר וללא ספק המצחיק שבהם, נקרא "מי רוצה לרצוח מיליונר". הסרטון מבוסס על שעשועון הטלוויזיה המפורסם "מי רוצה להיות מיליונר" ומדגים מה קורה אם הופכים שעשועון תמים לתוכנית חיסול מטורפת ואפלה, שהמנצח בה זוכה באפשרות לרצוח אדם עשיר במיוחד, שכפות לכיסא בשלשלאות ברזל.סרט אפל אחר, שנמצא משום מה בקטגוריית סרטי התעודה, נקרא "מסיבת הזומבי"(zombie party), ומציג, בעזרת מוסיקה מפחידה וזוויות צילום לא קונונציונליות, מפגש בין חבורת צעירים שעורכת מסיבה לבין מת – חי (זומבי). העלילה, כמובן, מסתבכת והזומבי יוצא למסע קטל בחבורת הצעירים השתויים.את סרטוני הווידאו הנ"ל ועוד אלפי אחרים, ניתן לראות בעזרת תוכנת real player , שניתן להוריד מן הרשת . חוץ מזה, יש צורך בהרבה סבלנות, כדי למצוא סרטים איכותיים וגם זמן, כדי להוריד אותם ולצפות בהם. בסופו של דבר, תזכו לחוות צורת אמנות חדשה, מתוחכמת ומעודכנת ובהרבה רגעים דרמטיים, מפחידים וקומיים, שיכולים לתת עוד נופך, לחיינו האפרוריים והוירטואליים.​

עוקף צנזורה​

מסתבר שיש אמנות ישראלית ברשת. זאת למרות, שהאינטרנט היא רשת בינלאומית, שרבים ממשתמשיה בכלל לא יידעו לזהות את ישראל על המפה. הרשת נותנת אופציות נפלאות לגלריה הותיקה כמו גם לאמן הצעיר והמתוסכל, להציג מעבודותיהם, גם אם באו מארץ הצבר.אתרי האמנות הישראלית, כמו האירופאית והאמריקאית, מגוונים וכוללים את כל קשת הסגנונות, הטכניקות והזרמים הקיימים באמנות. אפשר למצוא גלריות כחול לבן של ציורים קלאסיים מאת טובי היוצרים, כמו גם עבודות של אמנים צעירים ובועטים. אתרים מהסוג השני, מציגים בדרך כלל אימג'ים מטורפים שאפשר לשים כטפט לצג המחשב או אולי יעוררו בכם כמה מחשבות פילוסופיות, לשיחת סוף שבוע רגוע.נתחיל דווקא במה שאסור. לפי הוגה הדעות וולטר בינימין, תפקידה של האמנות היא לתת ביקורת חברתית בוטה, דרך כלים מעודנים. בנימין טען, שרק האמנות תוכל באמת להביא שינוי חברתי מבורך, מאחר ואמצעי הביטוי שלה אינם גורמים התנגדות מיידית, לרעיונות שהיא מעלה.לפי השקפה זו נבנה האתר "אסור". האתר מציג גלריה רחבה של אמנות שצונזרה בישראל, ומוציא מן הכוח אל הפועל את רעיון האמנות כביקורת נושכת. לכל יצירה שנאסרה לפרסום מתלווה טקסט, שמספר את סיפורה ואת הסיבות שבגללן נפסלה. בשיטוט באתר, שנראה ממבט ראשון חתרני ואוונגרדי, אפשר למצוא שמות גדולים כמו: זריצקי, מיכה קירשנר, יורם קופרמינץ, מיכל נאמן ומנשה קדישמן.יצירה של ניר הוד שנאסרה לפרסום היא "תמונת נער חובש כיפה שחבל תלייה לצווארו". התמונה, מ - 1995 , הוסרה מעל תערוכה של הוד במוזיאון חיפה. יצירותיה של הילה לולו לין "מה יהיה כשאני לא אהיה" ו"מוצצדמעות" נאסרו לפרסום על ידי ראשי ערים בארץ בטענה, שהן "יכניסו את הנוער לדיכאון". בנוסף יש באתר צילום של שער כתב העת לאמנות "סטודיו", שעליו אמר ח"כ שאול יהלום שהוא "צילום תועבה". למרבה הפליאה על גבולותיו הצרים של ח"כ יהלום, השער מורכב מיצירה די תמימה של רוברט מייפלתורפ', שבה מצויר זוג תחתונים לבנים על רקע ירוק. אתר ממוסד הרבה יותר (שנודף ממנו ריח עדין של נפטלין), שייך לגלריית "שטרן", גלריה ותיקה ומכובדת ברחוב גורדון בתל אביב. האתר, בעל רזולוציה גבוהה ומבחר גדול, מכיל יצירות ישראליות של גוטמן, זריצקי, ארדון, בק, אגם וקדישמן וגם אמנים יהודים גלותיים כמו פיזארו, שאגאל, אדלר ותיאו קובייאס.עוד באתר, מחלקות של יודאיקה (ציורי רבנים, תרבות יהודית והוואי גלותי), מחלקת ציורי "טופוגרפיה" של ארץ ישראל, אמנות ישראלית חדשה (contemporary art) , אילן יוחסין של משפחת פיזארו היהודית, שמונה תשעה אמנים שהמפורסם שבהם הוא קמיל פיזארו וגם אגף רסטורציה עם טיפים ל"איך לשמור על אוסף האמנות שלכם". אתר גלריה נוסף לאמנות ישראלית, שייך לגבי אנגל. בגלרית "אנג'ל" אפשר למצוא בעיקר אמנות עכשווית של אמנים כגון אגם וקדישמן וגם תערוכה מעניינת שנקראת "זאת ארצי" ובה יצירות של דיוויד בראור-וייל, קדישמן וליאוניד בלקלב בנושא ארץ ישראל, נופיה ותרבותה. אם לא מצאתם את מבוקשכם עד כה, ועדיין חשקה נפשכם בגלריה וירטואלית לאמנות ישראלית או יהודיתהוא מנוע חיפוש יעיל ביותר למציאת גלריות אמנות ישראלית ברשת.חוץ מגלריות, יש אמנים ישראלים רבים שמציגים באתרים פרטיים את יצירותיהם. בשביל אלה, הרשת מהווה פתרון נוח וזול לגישה מיידית אל צרכני האמנות, בלי להתאמץ מידיי ועם קהל צופים ענק ומגוון. בעצם, זהו קהל העולם כולו.האמן אדווין שלום כבר גילה את יתרונות הרשת. באתרו המרהיב הוא מציג מגוון גדול של יצירות בנושא הקרוב ללבו – בעלי חיים. בעמוד השער מתנוסס ציורו המדהים ביופיו "נמר כחול" ובהמשך ספארי שלם של ציורי חיות ונופים פראיים: "זאבים בלילה", "קרברוס", "אימהות" (סוסה מניקה סייח צעיר), "טראסת האורז" (ציור בסגנון סיני של תאו על טראסת גידולי אורז), "ממלכת הצ'יטה" ועוד ועוד."הגלריה של יוסי שחורי" היא אתר מקסים ומגוון של האמן הצעיר. שחורי עוסק בתחומים שונים ורבים של אמנות וכולם נמצאים במחלקות השונות של הגלריה הוירטואלית שלו. במחלקת האמנות הדיגיטלית אפשר למצוא יצירות D3, שרובן עוסקות בעולם הפנטזיה והדמיון.באתר נמצאת מחלקת אנימציה ממוחשבת, קטנה אך שווה ביותר. "פרפר" ו"מפגשים במעמקי הים" הם סרטוני אנימציה קצרים, צבעוניים ומדהימים לחלוטין. מחלקה נוספת היא איורי ספרים. שחורי יצר ציורים עדינים בהשראת סיפורי ילדים כמו "האריה שאהב תות" ו"הנסיך המאושר". "האריה שאהב תות" הוא סיפור ילדים נשכח, שאמי הייתה מספרת לי לפני השינה. משום מה, אחרי כל הקראה, היה חשק בלתי נשלט, איך לא? לתות. אם יש למישהו מכם חשק כזה לאמנות ישראלית דווקא. הרשת היא המקום הנכון בשבילכם.​

סיפורימפו​

הספר. עדיין לא נוצר אף אלמנט מתוחכם, שיוכל להחליף את הכריכה הקשה/רכה ועמודי הנייר. ניסיונות ליצור ספר אלקטרוני נכשלו בעודם באיבם והסיבה – הקורא האנושי זקוק למגע הדף על אצבעותיו, נחוש להעביר דפים, להשתמש בסימניה ולקחת אתו את הספר לכל מקום. למרות כל העולם הדיגיטלי הזה, המתוחכם והמטאלי, קוראי ספרים עדיין דבקים בספר המיושן והאנכרוניסטי, לכאורה. המדיום היחיד שהופך מעודכן יחסית בעולם הספרותי הוא ענף הסיפורים הקצרים. הרשת שמבוססת על מסרים קצרים ומהירים, לא בנויה להכיל מאות עמודים של רומנים רחבי יריעה, אבל קולטת היטב את התבנית של הסיפור הקצר שהפואנטה שלו ממהרת לבוא.ברשת קיימים אתרים רבים של סיפורים קצרים. חלקם בעלי נושא משותף אחד, אתרי סופרים צעירים או סיפורי ילדים. אפשר להדפיס או לגלוש ולקרוא ישר מן המסך. בחלק מן האתרים יכול הגולש גם להביע דעה או לתת סיום משלו להתחלות סיפורים. מספר אתרי הסיפורים הקצרים גדול, ולהלן רק תמצית נבחרת ומשובחת מהם. זואיתרופ הוא אתר שמכיל סיפורים קצרים של מדע בדיוני, אגדה ופנטזיה, שלפעמים יכולים להפוך את מעיי הקורא התמים. אפשר למצוא שם סיפורים כמו "המלכה היא השטן", "זן נכחד" ו"לצאת עם נערה מתה". באתר קיימת גם אופציה לשמוע סיפורים מוקראים ויש גם ארכיון קטן של סיפורי חובבים. האתר הוא באנגלית. זהו אתר עם אלטרנטיבה חדשה ומרעננת לרומן הרומנטי העתיק וגם לטלנובלה המעייפת של ערוץ ויוה. מדובר בדרמה אינטראקטיבית צעירה, שהגולשים בה הם משתתפים פעילים בתכנים ובהכרעות. במהלך הדרמה אפשר לקרוא שיחות טלפון בין המשתתפים, דיאלוגים ומחשבות. הדרמה עוסקת ביחסים בין שלוש חברות טובות, כאשר ההכרעה בהתלבטויות שונות של הגיבורות נמצאת בידיים של הצופים. אתר "ליטרטורה" מציג את עצמו כהוצאת ספרים באינטרנט, שהמוטו שלה הוא "אמנות לא באה בהזמנה". לאתר מחלקות רבות של ספרות, סיפורים קצרים, שירה, מחזאות, תסריטים ותרגום. באתר אפשר למצוא סיפורים קצרים ונובלות של סופרים חובבים, שירים מתורגמים לעברית של בוב מרלי וחוויות צעירים מטיולים בעולם. אתר "במה חדשה" הוא אתר עצום המכיל כעשרים אלף יצירות חובבים. באתר אפשר למצוא שירה, סיפורים קצרים, אמנות פלסטית, מחזות ותרגומים כשלכל יוצר יש דף משלו ובו יכול הגולש להגיב לכל יצירה וגם לתת ציונים. בנוסף לסופרים ומשוררים צעירים אפשר למצוא באתר רשימת יוצרים שכבר ראו אור סיפורי מגירה של אתגר קרת, ואפשר לחפש סיפורים ושירים לפי אפיונים כמו "עצב", "אהבה", "הרהור" וכו'. לאתר יש גם מגזין ובו כתבות מתחלפות בענייני היום. זהו אתר בריטי מוקפד (כדרך הבריטים) ובו מבחר גדול של סיפורים קצרים של סופרים אמריקאים ואנגלים מהשורה הראשונה. באתר רשימה מכובדת של סופרים כמו: צ'ארלס דיקנס, אדגר אלן - פו, או הנרי, ג'ק לונדון, אוסקר ווילד וארתור קונן – דויל. קיימת גם מחלקה של סיפורים קצרים שעל פיהם נוצרו סרטים כמו "הנסיך המאושר" של אוסקר ווילד ו"סליפי הולו", על עיירה גותית מנומנמת שמוטרדת על ידי פרש בלי ראש שרוצח את תושביה."בננות" הוא אתר המיועד לנשים ולגברים שאוהבים נשים. הכותרת של האתר היא "בנות שמרשות לעצמן" ואותן בנות, תורמות את הגיגיהן לכל המעונין, על דפי הרשת. תוכלו למצוא שם שאלון נשי "האם החיים שלך מתוכננים?" לצד סיפורים קצרים על נשיות של איריס אברמוביץ וגפי אמיר וגם שירים ומאמרים רבים, כולם פרי מוחות נשיים. החלק המעניין באתר נקרא "מעוררי הפולמוס" ובו מאמרים בנושאים שחורגים מה"פוליטיקלי קורקט" כמו למשל "המדריך למוצצת".  "סייבר קידס" הוא אתר לילדים ובו סיפורים קצרים ושירים לילדים בגילאי 6-14 . אם אתם הורים לילדים בגילאים האלה, אתם יכולים להדפיס את הסיפורים ולהקריא לילד לפני השינה.סופרים צעירים רבים בוחרים לפרסם את יצירותיהם באתרים אישיים שלהם. באתר "רסיסים" תוכלו למצוא את יצירותיו של אדם שקורא לעצמו "אושיאמה". לפי משנתו, הרסיסים הם "שברים של הנשמה, שביקשה לדעת את עצמה". באתר סיפורים עם שמות מעניינים כמו "מלך העולם", "חיים מצוירים" ו"קוביה ושמה זין". אושיאמה מבקש גם תגובות של גולשים לסיפורים. באתר "שורות ראשונות" אפשר למצוא מאמרים של ביקורת הצגות, סיפורים קצרים, שירים והתחלות של סיפורים שהגולשים יכולים לשלוח להם סוף מופרע לטעמם. עוד באתר, מחזה מקורי של אדם בשם יותם שנקרא "גדים". באתר "פרו פרוזה", שמכריז על עצמו כמקום לאנשים כותבים, אפשר למצוא את "בית המשפט", מקום בו הגולש יכול לבנות סיפור קצר ממשפט אחד. ולסיום, אתר מצחיק בטירוף ומיוחד מאד של סיפורים קצרים מאד. מדובר בסיפורים בעלי שתי מילים בלבד. למשל הסיפור "תשובה לתפילה" הוא "אה...לא" והסיפור "יום בחייו של אדם שהתלבש כמו דוב" הוא "אל תירו". רוצים לדעת מהו תוכנו של הסיפור "טיול קצרצר ביערות"? התשובה "איזה דוב?" ​

אורי דותן​

"בהתחלה, כל המחשבות עוברות דרך עט ונייר. לא משנה לאן אני לוקח אותן, למרחב הדיגיטלי או הסייברי, תמיד זה מתחיל ככה, בפשטות, עם עט ונייר". ככה זה עם אורי דותן (40), אחיו של הסופר דני דותן ואמן שיוצר כבר שנים אמנות דיגיטלית, סייבר-ספייסית, וגר בניו יורק. גם הוא, למרות השימוש בטכנולוגיה חדישה, חייב להתחיל את עבודתו עם כלים, איך לומר, פרימיטיביים להחריד."לפני שלוש עשרה שנה נתקלתי לראשונה במהפכה הדיגיטלית" מסביר דותן כשאנחנו מתיישבים על כוסות מרלו וקופסת סיגריות ב"אורנה ואלה", הקפה השינקינאי ביותר על אדמות, "אז היה פה בסביבה משרד רואי חשבון. הייתי נכנס לשם ובשלושה דולר לשעה, הייתי שוכר את מכונת הזירוקס שלהם ומצלם את עצמי, מכניס כל מיני דברים פנימה ולוחץ על הכפתור. בעצם, אלו היו החומרים של התערוכה הראשונה שלי".כשתכניסו את השם אורי דותן למנוע חיפוש, תקבלו אתרים רבים המציגים את יצירותיו. דותן מתייחס בעבודות אלה בעיקר לעולם הזה, הדיגיטלי, של השנים האחרונות. יצירותיו הוצגו במגוון מוזיאונים ברחבי העולם וגם, במוזיאון תל אביב ובביתן הלנה רובינשטיין בישראל."הטכנולוגיה נותנת לך אפשרות ראשונית פשוטה, לשכפל. להעביר את המסר כמה פעמים שתרצה ובאופנים רבים, מגוונים" אומר דותן עם נשיפת העשן הבאה, "העניין הוא החיבור בין אפס לאחד, זהו התחביר. החיבור ביניהם, הוא מה שיוצר את כל העולם המופלא הזה שנקרא יצירה. אחי דני, כתב על החיבור הזה, סיפור גאוני שנקרא "אחי הדיגיטלי", הוא השווה אותו לחיבור בין קין והבל, שביניהם נמצא העולם כולו".ההתחברות של דותן לעולם הדיגיטלי שאחרי הזירוקס, החלה לדבריו, עוד בארץ עם הטכנולוגיה הראשונית של סייטקס להפקת אימג'ים מתוחכמים, צבעוניים ומלוטשים היטב. בואה של הטכנולוגיה של סייטקס לעולם ואל מחשבו של דותן, הוא ששינה את דרכי ההבעה שלו. מצייר ואיש רוח הפך דותן לאמן דיגיטלי, היוצר, דרך כלים טכנולוגיים מתקדמים, אימג'ים שמביעים את העידן החדש והאלקטרוני.לפי דעתו של דותן, ישראל לא התקדמה כמו שצריך לעידן הדיגיטלי הנוכחי, אבל למרות הביקורת הקשה, הוא עדיין מגדיר את הישראלים כ"אנחנו" ורואה בארץ את המקור ליצירתו. מבחינת דותן, אזור שינקין הוא כור מחצבתו והוא רואה את עצמו כאחד ממעצביו הראשוניים. "יש בישראל את טובי המוחות, הכי מוכשרים, שהולכים וזורקים כסף בצורה מטומטמת, זה פשוט כסף מטומטם. אני מסתכל על שינקין ורואה שיש כאן צמיחה לכיוונים פוסט – ציוניים הכי משעממים שיכולים להיות. יש כאן כסף ששייך לאליטה כספית ובוהמית שהיא בעייתית ביותר. כשהכסף מתקשר ליצירה ולרוחניות, נוצרת בעיה".ומה בקשר לישראליות, לערכים הציוניים שהיו כאן פעם?"זה משהו שלא קיים, פשוט מת, איננו יותר. עכשיו כשהגעתי לארץ, ראיתי את זה מאד בבירור. אולי זה נעלם בגלל המהפכה הדיגיטלית, אולי משהו אחר, לא יודע למה, אבל זה מה שקרה".דותן מאד מאוכזב ממה שמצא בביקורו הנוכחי בארץ. "איזה חוצפה לקרוא למה שיש פה: "תרבות דיגיטלית", איזה דיגיטלית ואיזה תרבות? זה שמישהו יושב וחותם על חוזה, זאת תרבות?"אבל תעשיית ההיי-טק בעיצומה בארץ, כל הזמן מתפתחת וגדלה..." מבחינה היסטורית זה נראה לי דומה לכורי הפחם, שעשו את המהפכה התעשייתית. אז יש כאן המון אנשים שעובדים בהיי-טק ועושים הרבה כסף, אז מה? ישראל לא נולדה ולא נועדה להיות מעצמת היי-טק. היא נועדה להיות מרכז לכל האמנויות ולכל הרוחניות שיש בעולם. אחרת, מה הייתה הסיבה לבוא לכאן, לגרש את התושבים הערבים מהמקום הזה ולהסתבך אתם מכאן ועד דימונה?"אז מה האלטרנטיבה?"קחי לדוגמא את עשרות אלפי הצעירים שבורחים פה. הם מבולבלים ורע להם, ולא מעניין אותם היי-טק, פשוט לא מעניין אותם כלום. הם ממלאים את ניו - יורק והם רוצים לדעת איפה הם, באיזה קונטקסט הם בעצם נמצאים. הם יושבים שם ומה שהם עושים זה, להתעסק בעשיית מוסיקה וקולנוע או בכל אמנות אחרת".אתה אומר שאין מקום לאמנות בארץ?"בוודאי. אין כאן אפילו מקום ציורי אחד. מה שהיו צריכים לעשות, זה לקחת את כל הכסף שמושקע היום בעולם ההיי-טק, ולהעביר אותו לתמיכה באמנויות ובפיתוח שלהם. צריך היה להשקיע הכל בפיתוח תשתיות מתאימות, להפוך למדינה הכי דמוקרטית, הכי נאורה, כמו שכל הארצות רוצות להיות".למרות כל זה, אתה עדיין מחובר לפה איכשהו, לארץ הזאת..."כן, מאד. ניקח את שינקין למשל, אני עשיתי את הרחוב הזה, איך אני יכול להיות לא מחובר לכאן? עשיתי אותו ואז נתתי לו ללכת ממני, כמו ציפור שגידלת ואז היא עפה למקום אחר. החיבור הוא למעשה לא יכול להיות החלטה שלך".מה בישראל השפיע במיוחד על היצירה שלך?"ההתבשלות האמנותית שלי הייתה כאן. זה הולך בפאזות, בהתחלה פאזה ירושלמית, אחר כך פאזה תל אביבית בחום גבוה והמדרשה לאמנויות. נקודת ההמראה שלי לעולם הסייבר ספייסי, הייתה שינקין".ומה הלאה? נסעת מכאן. מה קרה שם?"הגעתי לschool of visual arts בניו יורק, שם התחילו לקרות לי כל הדברים המעניינים, האוונגרדיים, המטורפים. אני נמצא שם, כי שם הדברים באמת קורים, שם מצאתי את המסגרת ליצירה שלי. השהות בניו יורק גם נותנת לי את התוכן ליצירה העתידית שלי. אחרי שסיימתי ללמוד עשיתי דברים מסחריים, כמו פרסומות, יצירות D3, עיצוב אתרים וכאלה".מתי התחלת להציג תערוכות?"שתדעי, אני עשיתי את התערוכה הדיגיטלית הראשונה בארץ. הייתי בן 23והיצגתי את צילומי הזירוקס שעשיתי בביתן "הלנה רובינשטיין" בתל אביב. מאז הצגתי בארץ וגם ברחבי העולם תערוכות שונות, שבכולן אמנות דיגיטלית. יצירותיי מתפרסמות גם בכמה אתרי אינטרנט".והעובדה שהיצירות מוצגות ברשת לא מפריעה לך? אתה בעצם מעביר את האמנות שלך לרשות הכלל, ומי יודע איזה שימוש יעשה בה. אתה בעצם מאבד שליטה ביצירות שלך..."קודם כל, היצירות שלי יותר מידיי מושלמות, בשביל שמישהו יעשה איתן משהו. אפילו אם מישהו ייקח ויעשה משהו, כבר לא יהיה לזה קשר אלי. שייקחו את זה ויעשו אם זה מה שהם רוצים. חוץ מזה, ואולי הדבר הכי חשוב, חייבים לפרסם ברשת כי אלוהים הוא אינטרנט".אלוהים הוא אינטרנט? אמירה חזקה למדיי, הייתי אומרת."כן. אפשר לשכפל את העבר ואת ההווה, אבל אי אפשר לשכפל את העתיד. אתה חושב, אולי בעתיד שולחנות ייראו ככה והמחשב ייראה ככה, אבל אתה לא באמת יודע. מה שאני יודע הוא שזה לא שהתרבות היא דיגיטלית, אין דבר כזה. יש מצב דיגיטלי, שבו נמצא הראש וזה בעצם האלוהים"."אין מה לעשות, האמנות היא דבר נורא וירטואלי, עוד מתקופת הרנסנס. אנשים לא רוצים לראות משהו שנוצר על ידי המחשב כביכול, אבל הכל נוצר בסופו של דבר, על ידי מחשב. זאת אמירה נורא פואטית, ככל שהייתי עובד יותר זמן מול מחשב, הרגשתי את זה בעצמה רבה יותר"."ברגע שנכנסתי לכל העולם הוירטואלי הזה, הרגשתי שהכל נוצר מתוך הדבר הזה, בעיקר האמנות. זה נראה לי דומה לשהות בתוך המים. פעם ההובי שלי היה לצלול, ובמשך כמה שנים עסקתי רק בצלילה, נגנבתי על זה. אתה מוצא בתוך המים את השוניות עם הסימביוזה המדהימה שלהן, את המימיות הזאת, ורואה את הכל מכמה זוויות".ומה עם השפה העברית? היא יכולה להשתלב באוקיינוס הטכנולוגי הזה?"השפה העברית הייתה מתה שלושת אלפים שנים ויש לזה סיבה, אבל שפת התנ"ך היא עדיין מדהימה בעיניי. אני פותח את התנ"ך וקורא את איוב או משהוא דומה ואומר לעצמי: וואלה, היה שם בחור אחד, גאון, שאהבתי אותו, לפני ארבעת אלפים שנה".לסיום, קח עוד לגימה מהיין ודמיין שאתה חי בעולם פרימיטיבי ללא טכנולוגיה, גם אז היית יוצר?"ללא ספק. אולי לא הייתי יוצר ציורים, אבל בטוח הייתי יוצר. אולי הייתי יוצר ספרים, שירים, משהו, אבל הייתי בטוח יוצר. אני אדם שצריך ליצור והטכנולוגיה היא דבר משני לחלוטין. העיקר שצריך להשיג את המטרה, שהיא היצירה. מה שחשוב זאת רק היצירה".​

...
...